Maximale snelheid caravan
De maximale snelheid met de caravan in Nederland is binnen de bebouwde kom 50 km/h, op de autoweg 80 km/h en op de snelweg 90 km/h. Wanneer je in buurlanden zoals België en/of Duitsland komt, tref je andere maximale snelheden aan, afhankelijk van het gewicht van de caravan. Deze wordt vaak berekend tot en met 3500 kilogram.
Zeker in vakantieperiodes, wanneer je met de caravan achter de auto wilt gaan reizen, is het handig te weten hoe hard er gereden mag worden om een bekeuring te voorkomen. Ook belangrijk is om zo veilig mogelijk op de bestemming aan te komen en natuurlijk weer richting eigen huis. Wat in Nederland de maximale snelheid is met een caravan achter de auto, is in het buitenland niet altijd hetzelfde.
Maximale snelheid met de caravan in het buitenland
De maximale snelheden verschillen per land. Vind hieronder een overzicht:
Land: | Bebouwde kom | Autoweg | Snelweg |
België | 50 | 90 | 120 (> 3500 kg : 90) |
Bulgarije | 50 | 70 | 100 |
Denemarken | 50 | 70 | 80 |
Duitsland | 50 | 80 | 80 |
Duitsland met ontheffing | 50 | 80 | 100 |
Estland | 50 | 70 | 90 |
Finland | 50 | 80 | 80 |
Frankrijk | 50 | 90 | 130 |
Frankrijk (Boven 3500 kg) | 50 | 80 | 90 |
Griekenland | 50 | 80 | 80 |
Groot-Brittannië | 48 | 80 | 96 |
Hongarije | 50 | 70 | 80 |
Ierland | 48 | 80 | 80 |
Italië | 50 | 70 | 80 |
Kroatië | 50 | 80 | 80 |
Luxemburg | 50 | 75 | 90 |
Nederland | 50 | 80 | 90 |
Noorwegen | 50 | 80 | 80 |
Oostenrijk- caravan <750 kg | 50 | 100 | 100 |
Oostenrijk - gewicht caravan < auto | 50 | 80 | 100 |
Oostenrijk - gewicht caravan > auto | 50 | 60 | 70 |
Polen | 60 | 80 | 80 |
Portugal | 50 | 80 | 100 |
Roemenië | 50 | 80 | 100 (>3500 kg : 90) |
Slovenië | 50 | 80 | 80 |
Slowakije | 50 | 80 | 80 |
Spanje | 50 | 80 | 80 (< 750 kg : 90) |
Tsjechië | 60 | 80 | 80 |
Zweden | 50 | 80 | 80 |
Zwitserland | 50 | 80 | 80 |
Verschil maximale snelheid Europa
Niet elk land is identiek aan elkaar en heeft zijn eigen landschappen, natuur en wegennetwerk. In Nederland heb je goede wegen met over het algemeen vlakke landschappen. Kom je in Duitsland, dan zul je verschil zien in de streek waar je rijdt. In Beieren is het erg heuvelachtig en in het oosten van Duitsland juist weer niet. Daarom is het ook goed dat er per land wordt gekeken naar de maximale snelheid van een caravan achter de auto. Door de niet altijd vlakke landschappen, moet de snelheid erop aangepast worden, omdat je toch iets zwaars achter de auto meeneemt tijdens de autorit. Zeker in het geval van bergachtig gebied, zoals in Oostenrijk, is het oppassen met de snelheid en gelden hier dan ook vaak aangepaste snelheden, zeker inclusief de caravan achter de auto. Kortom: de maximale snelheid van de caravan is afhankelijk van het soort land waar je in rijdt. Ook het gedeelte waar jij je op dat moment bevindt, is hierbij van belang. Berggebied is toch bijvoorbeeld moeizamer te berijden dan vlak gebied, waarbij men een constante snelheid kan rijden. Ook de remweg wordt langer, naarmate de auto beladen is inclusief aanhang (caravan). Hoe zwaarder de auto met aanhang op de weg ligt, hoe langer de remweg wordt. Hoe hoger de snelheid, hoe 'trager' de rem werkt met zware belading, zoals in dit geval de caravan.