Maximale snelheid A2
De maximale snelheid varieert over het traject tussen de 50 km/h (op de autoweg N2) en 130 kilometer per uur. Vanaf Amsterdam bekeken, mag je op het eerste gedeelte over het algemeen 100 km/h rijden; op het middelste deel is dat 120 km/h en op het laatste gedeelte wisselt het tussen 120 en 130 km/h.
De maximale snelheid op de A2
De Rijksweg 2, ook wel A2 of N2 genoemd, is een bekende rijksweg en snelweg tussen Amsterdam en Maastricht. Na Maastricht kun je met deze weg de grens over, want hij sluit aan op de Belgische A25. Het is een belangrijke verbinding tussen het Noorden en het Zuiden van ons land, waar niet altijd even hard gereden mag worden. Dit laatste is een puntje wat nog wel eens voor kritiek zorgt, want wat is nu eigenlijk de maximale snelheid op de A2?
Let op bij de volgende punten:
- 100 km/h tussen 6-19h bij afrit Vinkveen
- 120 km/h tussen 6-19h bij knooppunt Everdingen en Deil
- Bij de Maasbrug mag je op de parallelrijbaan 100 km/h
- Bij knooppunt Batadorp en De Hogt mag je op de parallelrijbaan 80 km/h
- Bij het begin van de Kruisberg heeft de weg een helling van 5%. Voor auto's met een aanhanger is de adviessnelheid daar 70 km/h
- Bij knooppunt Kruisdonk mag je op de baan richting Maastricht 90 km/u
Snelheden tussen Amsterdam en Utrecht
Er wordt wel eens gezegd dat de maximale snelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht voor zoveel verwarring zorgt dat het er boetes regent. De politie zou het stuk gebruiken om veel geld binnen te halen, maar volgens Rijkswaterstaat is het niet zo ingewikkeld. De standaard maximale snelheid op de A2 is op dat traject 100 km/h. Alleen tussen Vinkeveen en Maarssen mag je tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends 130 km/h rijden. De maximumsnelheid overdag is lager om de luchtkwaliteit in de omgeving te verbeteren. De A2 heeft een lengte van 207,8 km en de maximumsnelheid varieert dus over het traject. Op alle punten staat het aangegeven met borden dus wanneer u deze goed in de gaten houdt, riskeert u geen boete. De vraag blijft of het overal mogelijk is om de borden op tijd op te merken. Hier zijn weggebruikers en instanties als Rijkswaterstaat het niet over eens.